Човек играещ шах със смъртта, фреска от около 1480-1490 г.


На картината е нарисуван скромно, но изящно облечен мъж, който играе шах със смъртта, изобразена като скелет
На картината е нарисуван скромно, но изящно облечен мъж, който играе шах със смъртта, изобразена като скелет

 Човек играещ шах със смъртта е фреска намираща се в малка църква в Тебю близо до Стокхолм, Швеция.

 Тя е нарисувана от най-известния шведски средновековен   художник Албертус Пиктор, чиито стенописи в над 35   църкви из южна и централна Швеция са запазени и до   днес.

 Смята се, че фреската „Смъртта играе шах“ е нарисувана някъде около 1480-1490 г.

 Тя се отличава от другите изображения в църквата с това, че нейният сюжет не идва от църковния канон и не се основава на библейски мотиви. На картината е нарисуван скромно, но изящно облечен мъж, който играе шах със смъртта, изобразена като скелет.

На ход е смъртта, а мъжът е докоснал с лявата ръка гърдите си, докато с дясната сякаш се опитва да хване дъската. Тази дъска е с нестандартни размери: 5 х 7 квадратчета (стандартът е 8х8).

Над двамата играчи има лента, чийто надпис обаче се е изтрил през годините.

Лудият гений на Боби Фишер

Стенописът на Пиктор е изключително добре запазен, което е учудващо като се има предвид, че около 1600 г. с прехода на Швеция към лютеранството, стените в повечето средновековни църкви са избелени.

Не е ясна причината, поради която изографисаните сводове на църквата в Тебю са оставени незасегнати, но това със сигурност е позволило да се съхрани тяхната красота.

Без съмнение, една от най-запомнящите се и впечатляващи сцени в „Седмият печат“ е шахматната игра на рицаря Антониус Блок със Смъртта.

Именно тази сцена е силно повлияна от църковната фреска на Албертус Пиктор. Във филма самият художник също се явява като един от героите на филма: той разговаря с Йонс, оръженосеца на Блок, докато рисува църковен стенопис.

Стените на църквата, която Блок и Йонс посещават са покрити с фрески, които напомнят тези в църквата в Тебю.

За незапознатите филма „Седмият печат“ е чернобял филм в жанра философска притча, който е считан за абсолютна класика на световното кино.

Той е пропит с религиозен символизъм и се занимава с въпроси като мястото на човека в света и търсенето на смисъла на живота.

Няма съмнение, че картината на Пиктор оказва силно въздействие върху Ингмар Бергман.

 


Оставете коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


За нас


Ние сме млад новинарски сайт и се стараем да предложим на нашите читатели подбрано качествено, интересно и любопитно съдържание, което да събуди интереса към знанието и смислените неща от деня, страната и света.


КОНТАКТИ

ОБЩИ УСЛОВИЯ


Бюлетин



    Нашият уебсайт използват бисквитки за по-добро сервиране на съдържание. Приемайки нашите общи условия, вие се съгласявате с тях.