Средновековен паметник до моето родно място – част 2


  1. Ритуалната стела

Друг древен артефакт – плочка с редица десетки символи от двете й страни наподобяваща шумерско клиновидно писмо потвърждавайки колко богата и осеяна със загадки е историята на местността. Ритуалната стела е намерена на едва сто метра от храма.
Върху плочката има изображения и от двете страни.

Материалът е дребнозърнест, грапав, плътен и без шупли, много твърд. Предполага се, че се е оформила, като отложения в скална кухина.

В горната и долната си страна плочката е счупена много отдавна и вероятно част от информацията е загубена. Това се познава по няколко черти, които свършват внезапно в горния й край. Така, че е много трудно да се каже дали от тази страна виждаме кръст с черта под него, хоризонтално обърнато Н или неизвестно какво друго. Но пък символът в долната част личи много добре.

Според опита на изследователи с подобни рисунки, най-вече от пещерата Магура се знае, че подобни изображения с различен брой съставни елементи, това са числа. Геометричният начин на представяне на числото съответства на природата на процеса, който се представя.

Броят на лъчите посочва число, свързано с това преместване. Тук лъчите обхващат определени сектори от окръжността, а не изпълват цялата окръжност. Смята се, че става дума за броя месеци, които отнема на някоя планета или дори на някое съзвездие да измине определена част от звездното небе.

Средновековен паметник до моето родно място – част 1

Другата страна на плочката представя един напълно разпознаваем символ(с двете дупки) В горния десен ъгъл е изобразена звезда с осем лъча, което значи Слънцето. Подобна рисунка може да се види и в Магурата, както и на Чачин камък.

Говорим за стара традиция в този край слънцето да се представя като осмолъча звезда. Следва друго изображение от същата страна, което много наподобява на съзвездието Орион, а също и на рисунките от Магура.

Смята се, че плочката от Праужда представлява астрономически запис за движението на небесните тела и съзвездията.
Формата й е сравнително плоска и позволяващо изобразяването на нещо върху нея.

Това навежда на мисълта, че създателят й е търсил подходяща естествена плочка, докато е попаднал на нея.

Следователно, той никак не е възнамерявал сам да създава формата й, което пък говори за липсата на навици за оформянето на такива плочки и липсата на такава умствена нагласа.

Гравираните върху каменни плочки знаци са много голяма рядкост. Обикновено се гравира върху глинени плочки, които после се пекат . Глинените плочки се оформят с определена форма и размери, защото глината позволява това да се случи лесно.

Да помислим. Защо не са използвали глинена плочка? Може керамиката още да не е била измислена или да не е била използвана технология.

Тогава, може би трябва да говорим за период от преди 9 000 – 10 000 години. Дори повече. Може ли тази плочка да е толкова стара? Може!

По степента на заглаждане на самите гравюри по нея се вижда, че определено не е скорошна. Освен това е получила няколко по-скорошни наранявания, които също добре са поостарели.

Следващата особеност на плочката – качеството на изсечените по нея линии.

Линиите на гравюрите са много качествени. Сравнително дълбоки са за ширината си. Колкото са широки, толкова са и дълбоки. Определено не е стъргана с обикновен камък, защото тогава се получават плитки, широки и размити канали.

Тук имаме много отчетливи канали, сравнително дълбоки, някои от тях с ширина едва милиметър.
Гравираните канали имат една особеност, която не съответства на работа с длето.

Върху двете страни на канала са с абсолютно еднакъв профил и много гладък. В тях няма драскотини от множество ходове на длето, което много трудно може да се получи с каквото и да е длето.

Формата на острието на длетото или на режещия инструмент се отпечатва в рязания материал и така формата на оставения канал е копие на формата на самия режещ инструмент.

Надлъжното сечение на каналите е много любопитно. То е плитко в двата си края, като плавно се изравнява с повърхността на камъка, а в средата е най-дълбоко. Този модел точно съответства на гравиране с помощта на въртящ се режещ диск.

Това обяснява и друго. От едната страна чертите са дълги, прави и дълбоки, сякаш са правени от опитна ръка. Обаче са разположени неумело. Не по средата.

От едната си страна идват малко къси, а от другата отиват някак далеч от крайната пресечна точка. Това точно съответства на модела, при който неумел майстор използва техническо приспособление.

Режещия диск създава прави линии, но не може да спре точно там, където ти искаш. И в средата линиите са дълбоки и широки, а в краищата са тесни и плитки. Това е от едната страна.

От другата страна е използвана коренно противоположна технология.

Там линиите вече не са прави, плитки са и са тънки. От тази страна е гравирано на ръка.

Личи си как на места острието се е подхлъзвало, точно както, когато се опитваме да издълбаем името си с нож върху някоя пейка.

Следователно, майсторът е изпробвал два начина, от което заключваме, че той изобщо не е имал уменията да гравира, но за сметка на това е имал знанията какво трябва да се гравира.

Това дава отговор на въпроса: „Защо е използвал готов камък, а не е използвал глина“. Най-вероятно отговора е следният. Човекът е открил подходящ камък спестявайки време за оформянето му, тъй като нямал уменията за това.

Както изглежда майсторът е бил просто един човек, който е разбирал от космос и звезди. Поради някаква причина е трябвало да запише познанията си, но е бил слаб в техническата част и както можем да помислим нямало е друг човек, който да извърши тази работа.

Според изследователи това действие напомня на време на последни дни на катастрофа, при която е трябвало да се спасява някакво знание, а вече не е имало кой да го стори, нито нужно време за направата му, нито липсвали умения за работа с керамика.
Кое би следвало да е времето на направата на плочката? За какво точно било използвано това пособие?

Истината е, че изследователите още не могат да разгадаят значението на плочката. Какво е описано на нея? Предполагат се единствено теории.


Оставете коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *


За нас


Ние сме млад новинарски сайт и се стараем да предложим на нашите читатели подбрано качествено, интересно и любопитно съдържание, което да събуди интереса към знанието и смислените неща от деня, страната и света.


КОНТАКТИ

ОБЩИ УСЛОВИЯ


Бюлетин



    Нашият уебсайт използват бисквитки за по-добро сервиране на съдържание. Приемайки нашите общи условия, вие се съгласявате с тях.